Meruphoria...

Pronunciation :" Meruforia "

“Blog ini mengisahkan perihal dan perilaku tentang 8 ragam dari 8 budak awesome Meruphoria,

Mereka berikrar untuk sahabat selamanya!”

Wednesday 23 January 2013

video edting

hai.. assalamulaikum.... fuhh..akhir nya dapat juga dari kerja2 yg memenatkan..esok cuti weyyy! haha...

post2 baru ni abang helmet putih ada suh aku suh bagi tips2 untk video kan? aku tgk meriah betol abang helmet putih edit gambaq noh..haha..

sebelum aku  buat tutuorial aku nak tanya korang, betul2 minat ke edit video? untuk video editing seseorang tu kene ada desire and passion yg tinggi. Sbb dalam dunia editing video xsama mcm edit gambar dgn phtoshop.. sbb die perlu gabungan di antara idea yg creative dan camera shooting. ni antara tips2 y berguna untuk korang, untuk beginner;

1. first of all korang kena ada laptop ataw pc yg power untuk support editing software...kalau tak lpatop korang akan hang and jam bila tgh editing..and korang pasti akan serabut sgt. paling cikai pon skurang kena ada hardware support processor 2.5 Ghz Intel core i5 or higher,RAM 8gb or higher, harddisk 500g and intel HD grahic cards 4000 512mb or higher.  

2. pilih software editing yg sesuai dgn kerja korang. Biasa para pro diluar sana akan mnggunakan software mcm Sony Vegas Pro, Adobe Premiere Element and After Effect... kalau nk lg power of kos la pakai Macbook yg ada software Final Cut Pro untuk editing n gmbar yg menarik... bagi aku setiap software ni ada kelebihan masing2.

3. untuk editing sudah semestinya korang kena ada footage ada video yg korang dah record.. untuk penghasilan video yg menarik dan lawa, video footage kita mestilah diambil secara berasingan dan di angle yg menarik... setiap angle video tu ada meaning tersendiri untuk orang yg menonton video kita untuk paham dan dan terus menarik minat para penonton untuk menonton.. kalau x video korang mcm hampeh. Bukan itu saja, video korang mestilah jgn gegar... setiap video profesional yg diambil akan mngunakan stabilizer untuk merakam. Contoh stabilizer adalah tripod, flycam, slider and jib crane. dgn ada nya stabilizer ni, konfom video footage korang cun n editing korang pun akan lbih menarik.

4. setiap editing mesti tahu apa jalan cerita dan konsep video tu. jika kita nk edit video kawin pastikan kita dah tahu konsep and genre video tu... and ofkos korang kene byk cari sound track, effect sume tu untuk menampak kn lagi video yg menarik.

yahh... itu adalah tips2 basic untuk video editing.. aku pon stil dalam belajar, asal nya akku ni zero and xtahu pape. tp disbb kan desire and passion yg mendalam dlm editing aku sanggup belajar sndri untuk gain my new skill ini.. aku sgt berpuas ati bila setiap kali aku dpt mengedit video.. korang akan rasa nikmat yg xboleh kita rasa sbelum ni...

haa... jika ada yg berminat untuk aku buat tutorial for next editing tutorial sila comment post ni ok.. kalau ada aku buat..kalau xde aku xbuat..haha.. sbb aku tahu xramai yg suka dlm video edting... ianya x simple yg sperti korang pkir.. see yah guys!!



Ini satu contoh hasil editing aku..walaupon xla hebat tp syukur alhamdulillah ^_^

1 comment:

Anonymous said...

spec macbook :D